Wednesday, November 10, 2010

Apa itu diet sihat?



Wikipedia mendefinisikan diet yang sihat adalah salah satu yang tiba di dengan maksud untuk meningkatkan atau mengekalkan kesihatan yang optimum. Hal ini biasanya melibatkan mengkonsumsi nutrisi dengan memakan jumlah yang sesuai daripada semua kumpulan makanan, termasuk jumlah mencukupi air.


Manfaat utama dari diet sihat ialah:
1.Improves sistem kekebalan tubuh ! br! 2.Increases tahap tenaga, vitalitas dan kewaspadaan! br! 3.Decreases risiko penyakit jantung dan diabetes! br! 4.Membantu anda mengatasi stres


Diet sihat sangat penting untuk hidup gaya hidup sihat. Setelah nutrisi yang benar boleh berpengaruh signifikan pada tahap tenaga dan vitalitas, sementara mengurangkan risiko penyakit. Diet sihat pertemuan terdiri daripada asupan kalori harian anda daripada lima kumpulan makanan utama dengan porsi kawalan masing-masing kumpulan makanan jumlah asupan kalori yang diperlukan anda.


Lima kumpulan makanan utama:
1.Fruit
2.Vegetables
3.Lesebuah daging, ikan, unggas, telur, kacang-kacangan, polong-polongan! br! 4.Bread, bijirin, nasi, pasta! br! 5.Milk, yoghurt, keju! br!! br! Diet sihat juga terdiri daripada kawalan porsi . Kawalan bahagian lima kumpulan makanan adalah sebagai berikut:
Karbohidrat: 6 – 8
Protein: 1 – 2
Lemak: 1
Susu: 2 – 3
Buah: 2! Br ! Sayuran: 5! br! Air: 6! br!! br! Apa yang membentuk ukuran satu porsi kumpulan makanan ini untuk mencapai menyembuhkanMu diet?
1. Karbohidrat (6-8 melayani setiap hari)
Satu melayani harus berisi tentang 0.5oz (15 g) daripada karbohidrat. Contoh ini meliputi:
Roti 1 iris
Tortilla, roll, atau muffin 1
Bagel, Inggeris atau hamburger bun muffin 1 / 2
Beras, pasta, dimasak bijirin, bubur jagung 1 / 2 cup! br! Siap-ke-makan bijirin 3 / 4 cup (serpih atau bulat)! br! Pancake, wafel 1 (4.5in diameter)! br!! br! 2. Protein (4-6 melayani setiap hari)
Satu sErving protein harus mengandungi sekitar 0.5oz (15 g) protein. Contoh ini meliputi:
Masak daging, ikan atau unggas 2oz-3oz (60g – 90g)
Telur 1
Peanut Butter 2 sudu makan, 1oz (30g)
Dimasak kering atau kacang kacang polong 1 / 2 cawan! br! Masak kacang kering 1/2cup! br! Kacang-kacangan, biji 1 / 3 cup! br!! br! 3. Lemak (1 melayani setiap hari)
Satu porsi lemak harus berisi tentang 0.2oz (5g) lemak. Contoh ini meliputi:
1 sdt vegetable minyak! br! 1 sdt mentega! br! 1 sdt mentega kacang! br! 8 matang zaitun! br! 1 sdm salad dressing! br!! br! 4. Susu (2-3 melayani setiap hari)
Satu penyajian susu harus mengandungi sekitar 0.01oz (300mg) kalsium. Contoh ini meliputi:
Susu 1 cawan
Yogurt 1 cawan
Keju 1 iris, 1oz (30g) (1.5oz keju adalah sama dengan 1 cawan susu)
Cottage keju 1 / 2 cup! br! pudding 1 / 2 cawan! br! Es krim 1 / 2 cawan! br!! br! 5. Buah (2 melayani setiap hari)
Salah satu porsi buah-buahan mesti mengandungi tentang 0.5oz (15 g) daripada karbohidrat. Contoh ini meliputi:
Chopped, buah segar 1 / 2 cawan
Grapefruit 1 / 2
Tembikai Susu 1 / 4
Kalengan buah 1 / 2 cawan
100% jus buah 3 / 4 cup ! br! Kismis atau buah kering 1 / 4 cup! br!! br! 6. Sayuran (5 melayani setiap hari)
Satu porsi sayuran harus mengandungi sekitar 0.2oz (5g) daripada karbohidrat. Contoh ini meliputi:
Cooked sayuran 1 / 2 cawan! br! chopped, sayuran mentah 1 / 2 cawan! br! mentah, sayuran berdaun 1 cawan! br! sayur jus 3 / 4 cup! br!! br! 7. Air (6 melayani setiap hari)
Glass air (10fl oz)


Vitamin dan mineral
Banyak orang percaya bahawa mereka boleh makan apa yang pernah mereka sukai dan boleh menebusnya dengan mempunyai vitamin dan mineral suplemen untuk menebus ini, namun hal ini tidak berlaku. Absorbes tubuh anda nutrisi dalam makanan yang lebih berkesan daripadadalam suplemen. Lebih jauh lagi, sebahagian besar makanan tambahan di pasaran terutamanya dibuat dengan pengisi anda buang air kecil sangat cepat.


Beberapa hal yang perlu ambil perhatian:
1.Try dan menjaga BMI (Body Mass Index) pada julat yang sihat
2.Try dan makan banyak jika serat.
3.Have 8 o gelas air sehari. Kurangnya air adalah penyebab paling umum kelelahan
4.Limit konsumsi alkohol dan kafeina
5.Reduce asupan gula
Menjaga troubleshooting-troubleshooting untuk mempertahankan menyembuhkanMu diet dan gaya hidup sihat dan anda akan takjub melihat betapa baik anda akan merasa.

3 comments:

  1. motifnye.. sebab aku nak kurus dan sekadar berkongsi info sehat la katanye

    ReplyDelete
  2. ko ikot x tips ni?mcm x je =)) haha

    ReplyDelete